Młodzi o przyszłości Europy

Młodzi o przyszłości Europy

Nasze liceum, na zaproszenie Urzędu Miasta Bolesławiec zostało włączone do międzynarodowego projektu „Next – young NEET’s shaping expectations for the future of Europe”. Pisaliśmy już o pracy grupy przygotowującej się do pierwszego spotkania we włoskim mieście Faenza, które jest koordynatorem projektu. Naszą „silną” grupę projektową reprezentowali : Agata Szałasz (kl. IIIc), Oliwier Skorupiński i Borys Lech (z kl. IIId), pod ekspercką opieką pań: Moniki Filipak i Barbary Jusypenko.Właśnie wrócili, pełni wrażeń i planów na kolejne warsztaty, które odbędą się za 2 miesiące w Schwäbisch Gmünd  (Niemcy). 

Oto relacja koordynatorki grupy, pani Moniki Filipak

Za nami pierwsze międzynarodowe spotkanie w ramach projektu „NEXT – young NEET’s shaping expectations for the future of Europe” we włoskiej Faenzie.

Projekt ma na celu stworzenie wspólnej ścieżki dialogu i dyskusji wśród młodych ludzi oraz pomiędzy nimi a władzami lokalnymi. Wspólne spotkania przedstawicieli Włoch, Cypru, Portugalii, Polski, Niemiec, Łotwy, Malty i Bułgarii mają służyć zidentyfikowaniu narzędzi i możliwości na szczeblu lokalnym i unijnym, które mogą stymulować rozwój młodych ludzi. Podczas spotkania 11 – 14 marca nasza młodzież brała udział w panelu eksperckim i licznych warsztatach dotyczących rynku pracy.

Panel ekspercki dotyczył prawnych aspektów związanych właśnie z rynkiem pracy we wszystkich wspomnianych krajach, dyrektyw unijnych, wdrożonej/wdrażanej pomocy, ale także problemów z jakimi borykają się młodzi ludzie, którzy wchodzą na rynek pracy, wpływu pandemii COVID-19 na ten rynek, edukacji i tego, co należy zmienić. Głos, oczywiście, zabrała też młodzież, która – wspólnie z ekspertami – szukała rozwiązań, dzieląc się przy tym swoimi doświadczeniami.

Część warsztatowa dotyczyła „nowych umiejętności” wymaganych obecnie przez rynek pracy, których znaczną część stanowiły kompetencje 4K (komunikacja, kooperacja, kreatywność, krytyczne myślenie).

Kolejnym wyzwaniem była gra edukacyjna „Symulacja Parlamentu Europejskiego”. Podczas tej aktywności młodzi ludzie dyskutowali i debatowali nad ważnymi dla nich kwestiami, jak m.in.: rynek pracy, polityka społeczna, ekologia, ekonomia, prawa kobiet. Celem zadania było wynegocjować warunki, przekonać „partie” do swoich racji, uzasadnić,  obronić swoje zdanie i zagłosować.

Ostatnie zadanie warsztatowe to Obrady Okrągłego Stołu angażujące młodych ludzi w dyskusję na temat młodych NEET, zatrudnienia, rynku pracy, mocnych i słabych stron pokolenia Z, zagrożeń i możliwych rozwiązań służących poprawie obecnej sytuacji.

Nasza młodzież wspaniale reprezentowała szkołę i miasto. Dojrzale i odpowiedzialnie angażowała się w dyskusje i wszystkie zajęcia warsztatowe. Dzięki swojej kreatywności, otwartym głowom, umiejętności pracy zespołowej poradziła sobie z każdym zadaniem, a zdobyte doświadczenie na pewno zaowocuje w przyszłości.

Językiem spotkania był oczywiście język angielski.

Nasz szkolny team – wśród tak wielu aktywności – znalazł oczywiście jeszcze czas na poznawanie włoskiej kultury, zwiedzanie miasta i delektowanie się pyszną kuchnią ?

Bardzo dziękuję Agacie, Borysowi i Oliwierowi za ich wspaniałą postawę i piękne reprezentowanie szkoły, a reszcie zespołu Emilce, Marysi, Alicji i Wiktorii za wspólną pracę i przygotowania. Przed nami kolejne międzynarodowe spotkanie i nowe wyzwanie. Tym razem rozmawiać będziemy o (NIE)RÓWNOŚCI PŁCI – świadomości i wyzwaniach społecznych. Już się cieszę na dalszą pracę z Wami!

Monika Filipiak, pedagog szkolny

 

Komentarze

komentarzy

Podobne wpisy

Nasze Lekkoatletki najlepsze na Dolnym Śląsku!

Nasze Lekkoatletki najlepsze na Dolnym Śląsku!

23 kwietnia to szczególny dzień dla szkolnego sportu. Nasze dziewczęta wywalczyły złoto w Finale Szkolnej Ligii Lekkoatletycznej w Zgorzelcu. W zawodach brały udział reprezentacje składające się z minimum 8, a maksymalnie z 16 zawodników/zawodniczek, rocznik 2004 i młodsi. Zawodnicy mogli brać...

Matura 2024 – organizacja

Matura 2024 - organizacja

Uwaga Maturzyści! W pliku matura 2024 znajduje się harmonogram wraz z organizacją egzaminów pisemnych. Prosimy zwrócić uwagę szczególnie na 3 pierwsze dni i rozplanowanie sal. Litery A,B,C,D - oznaczają klasy Litera X - oznacza absolwentów Liczby oznaczają liczbę zdających (jeśli...

Dzień Francuski – czyli „Chapeaux bas”

Dzień Francuski - czyli "Chapeaux bas"

Czapki z głów dla organizatorów tegorocznego Dnia francuskiego, czyli dla naszego I Liceum Ogólnokształcącego im. Wł. Broniewskiego i Powiatowego Centrum Edukacji i Kształcenia Kadr w Bolesławcu. Przedstawicielki dwu zaprzyjaźnionych placówek oświatowych przygotowały z tej okazji w naszej szkole...