O przeszłości i przyszłości – warsztaty Erasmusa we Włoszech

O przeszłości i przyszłości – warsztaty Erasmusa we Włoszech

Uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego w Bolesławcu, uczestnicy projektu Erasmus+ ” Creating Competent Citizens using 4 Cs” rozwijanie czterech podstawowych kompetencji: komunikacji, kooperacji,  kreatywności i krytycznego myślenia kontynuują pracę realizując wyznaczone na początku zadania. Pierwszy tydzień kwietnia spędzili we Włoszech wraz młodzieżą z sześciu krajów europejskich. W małej miejscowości Ariano Irpino w malowniczym regionie Kampania spotkało się kilkudziesięciu uczniów i kilkunastu nauczycieli z Rumunii, Portugalii, Hiszpanii, Szwecji, Polski oraz oczywiście Włosi, gospodarze i organizatorzy warsztatów.

Każdy z zespołów przyjechał z przygotowanymi wcześniej materiałami, tym razem pracowaliśmy na rozwijaniem komunikacji oraz nad naszą przeszłością. Jak wyglądały nasze kraje przed wstąpieniem do Unii Europejskiej, jak się zmieniły i czy te zmiany są pozytywne, a może nie służą rozwojowi lub nawet stwarzają zagrożenia. Efektem końcowym wspólnych warsztatów była wystawa zdjęć obrazujących te zagadnienia. Przed wyjazdem cały zespół projektowy pracował nad doborem zdjęć, dobierając te, które najtrafniej obrazują naszą przeszłość i teraźniejszość. Żeby przedstawić sytuację Polski sprzed lat, młodzież wykorzystała zdjęcia Chrisa Niedenthala, cenionego i znanego na świecie polskiego fotografa i fotoreportera, poznając jednocześnie jego twórczość i dorobek artystyczny. Współczesne zdjęcia naszego kraju zostały wyszukane w sieci, wybór każdego obrazu  musiał zostać odpowiednio uzasadniony i opisany w języku angielskim. Wystawa podzielona była tematycznie na cztery obszary, tożsamość narodowa, ekologia, media, nowoczesne technologie i tolerancja. Podczas warsztatów w szkole włoskiej, uczniowie pracowali w międzynarodowych grupach przedstawiając przygotowane wcześniej materiały, a także opracowując wnioski i konkluzje wynikające z konfrontacji i porównania zdjęć każdego kraju, a co za tym idzie różnych doświadczeń. Każde z państw partnerskich przystąpiło do UE w innym czasie i z różnym potencjałem, dlatego też skutki tej przynależności w różny sposób wpływały na nasze życie i rozwój kraju. W efekcie tych konfrontacji powstała wystawa fotografii z komentarzami uczniów, wzbudziła ona duże zainteresowanie nie tylko wśród uczestników samego projektu. Lektura refleksji, komentarzy i idei dodawanych przez uczniów do poszczególnych zdjęć była równie wartościowa, co cała wystawa. Młodzież tworzy, myśli i wyciąga wnioski, ale także poznaje ludzi, inne wartości, elementy historii krajów, o których tylko zdawkowo wspomina się podczas szkolnych lekcjach. Wspólne warsztaty są bardzo cenne dla wszystkich, młodzież komunikuje się w języku angielskim, nawiązuje przyjaźnie i bezpośrednio konfrontuje się z inną rzeczywistością.

Nasi gospodarze zorganizowali nie tylko zajęcia w szkole, zadbali także o rozrywkę i miłe spędzenie czasu. Zwiedziliśmy piękny i kolorowy Neapol, naszym przewodnikiem był dyrektor włoskiej szkoły, artysta i pasjonat historii sztuki. Zjedliśmy neapolitańską pizzę w tradycyjnej pizzerii, spróbowaliśmy prawdziwej mocnej kawy, przeszliśmy się wąskimi uliczkami Quartieri Spagnoli. Zorganizowano również wizytę po Ariano Irpino, którego historia zaczyna się jeszcze w czasach rzymskich, ale największy rozkwit następuje w Średniowieczu, kiedy przez miasto przebiega szlak znad Morza Tyreńskiego nad Adriatyk. Byliśmy również gośćmi w ratuszu miejskim i muzeum ceramiki, która stanowi ważną część dziedzictwa regionu. Odwiedziliśmy też centrum naukowe BioGeM (Biologia i Genetyka Molekularna), jest to instytut badań nad współczesnymi chorobami i ich leczeniem. Edukacyjna oferta centrum daje możliwość uczestniczenia w multimedialnych wykładach o historii i rozwoju Ziemi. W ostatni dzień mieliśmy możliwość zwiedzenia Pompei, antycznego miasta zniszczonego przez erupcję Wezuwiusza, była to niezapominana lekcja historii.

Uczniowie mieszkali u rodzin włoskich, przez kilka dni mogli poznać codzienne życie swoich kolegów, zobaczyć różnice i podobieństwa. Wszyscy wrócili bardzo zadowoleni i z przekonaniem, że spotkania projektowe, konfrontacja z rówieśnikami z innych krajów, komunikacja w obcym języku to wartości, które wpływają pozytywnie na nasz rozwój i pozwalają otworzyć się na świat.

W trakcie włoskiego spotkania Erasmusa reprezentowali: Justyna Biegała, Amelia Kowalska, Olga Żołnierz, Daria Gala i Szymon Biegała, pod opieką pań: Bogny Łasicy (koordynatorka projektu), Barbary Jusypenko i Katarzyny Żak.

Komentarze

komentarzy

Podobne wpisy

Diamentowe pióro Joanny Markowicz

Diamentowe pióro Joanny Markowicz

5 grudnia w Auli Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu odbyła się uroczysta gala, której bohaterami  byli laureaci i laureatki Dolnośląskiego Konkursu Literackiego o Laur Diamentowego Pióra. Wśród wyróżnionych prac znalazło się opowiadanie Joanny Markowicz z klasy IIC. W "Trzynastym...

MUN, czyli  obchodzi nas świat

MUN, czyli obchodzi nas świat

25 listopada odbyły się pierwsze obrady związane z Projektem MUN. Czym jest MUN? To skrót od Model United Nations, czyli (cytując za Wikipedią) studenckiej inicjatywy polegającej na wielotematycznej edukacji obywatelskiej poprzez symulację obrad Organizacji Narodów...

Dumni z sukcesów w karate!

Dumni z sukcesów w karate!

23 listopada w podwrocławskiej Lutyni odbyły się Finały Dolnośląskich Igrzysk Dzieci, Igrzysk Młodzieży Szkolnej i Licealiady Młodzieży w Karate Olimpijskim. W turnieju wzięło udział ponad 400 zawodników z 98 dolnośląskich szkół. Nasze liceum reprezentowała pięcioosobowa drużyna w...