Bolesławiec jak z bajki lub….jak Nowy Jork, czyli jak nas widzą Włosi

Choć od wizyty naszych gości z Włoch minęło już trochę czasu, postanowiliśmy zdać Wam relację z ich pobytu oraz krótką refleksję z tej rodzinnej wymiany. Chcieliśmy też wszystkim podziękować!

Już po raz drugi nasza szkoła zorganizowała wymianę rodzinną z uczniami z Włoch. Przez drugi tydzień września gościliśmy naszych kolegów z technikum ITST „E. Fermi” z Francavilla Fontana, przepięknego miasteczka w samym obcasie włoskiego buta. Dla wielu z nich był to pierwszy pobyt zagranicą, więc wrażenia i przeżycia były tym intensywniejsze. Założeniem naszych projektów, organizowanych wraz z włoskim stowarzyszeniem „Intercultura”, jest uczestniczenie w życiu codziennym rodziny ucznia, u którego jest się gościem, poznanie zwyczajów, obowiązków, udział w lekcjach. Staraliśmy się ponadto pokazać naszym gościom to, co najciekawsze, a przede wszystkim różne od ich rzeczywistości. Pierwszą rzeczą oczywiście jest klimat, taką pogodę, jaką mieliśmy kilka tygodni temu, oni maja na Boże Narodzenie, a wcale nie było zimno!

12041657_898567586883987_49990845_o12050698_898568816883864_1930663843_o12041103_898566740217405_418358038_o

Kuchnia polska również ich zaskakiwała, ale bardzo pozytywnie, smakowały im specjały przygotowywane przez mamy naszych uczniów. Pokazaliśmy im nasze góry, bo oni mają błękitne morze. Malowaliśmy z nimi kubki i talerze, które zabrali ze sobą na pamiątkę. Lepiliśmy wspólnie pierogi i piekliśmy rogaliki dzięki uprzejmości sąsiedzkiej szkoły gastronomicznej. Zwiedziliśmy nasze miasto, odwiedziliśmy Wrocław, który zrobił na naszych kolegach wielkie wrażenie. W szkole uczyli się języka polskiego, było wiele śmiechu i zabawy, języka angielskiego, wzięli tez udział w ciekawych warsztatach chemicznych. Również opiekunowie włoscy, Maria Grazia Benizio i Massimiliano Catucci mieli okazję spotkać się z naszymi uczniami, przeprowadzili lekcje języka angielskiego.
W wolnych chwilach rozmawiałam z uczniami z Włoch, pytałam o wrażenia. Wszyscy byli bardzo zadowoleni, dziękowali za gościnność w domach naszych uczniów, podkreślali różnice, jedni mówili, że u nas jest jak w bajkach, bo wszystkie domy mają czerwone dachy, inni, że jak w Nowym Jorku, bo jest tak dużo trawników. Myślę, że nam ani jedno, ani drugie porównanie nie przyszłoby do głowy. I właśnie dlatego warto się konfrontować, poznawać, zawiązywać przyjaźnie lub choćby spędzić tydzień z inną rodziną, po to, żeby sprawdzić, jak to jest u nich.
Wszystkie atrakcje, w których uczestniczyliśmy wraz z naszymi gośćmi, mogły się odbyć dzięki zaangażowaniu wielu osób i różnych instytucji.
Chcielibyśmy szczególnie serdecznie podziękować przede wszystkim Rodzicom, którzy przez tydzień mieli dodatkowe dziecko w domu.
Dziękujemy
Pani Urszuli Frąszczak-Matyjewicz i Centrum Integracji Kulturalnej „Orzeł”-za zorganizowanie warsztatów integracyjno-teatralnych
Fabryce „MANUFAKTURA” w Bolesławcu- za zwiedzenie fabryki oraz warsztaty ceramiczne
Panu przewodnikowi, Tadeuszowi Łasicy- za opiekę podczas wycieczki w góry
Pani Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. H. Sucharskiego, Laurze Słockiej -Przydróżnej- za udostępnienie kuchni i zorganizowanie warsztatów kulinarnych.
Pani Dyrektor Muzeum Ceramiki w Bolesławcu, Annie Bober-Tubaj- za możliwość zwiedzenia muzeum oraz miasta z przewodnikiem i materiały promujące Bolesławiec.
Narodowemu Forum Muzyki we Wrocławiu – za umożliwienie oprowadzenia po nowo otwartym obiekcie
Pani Anecie Opale, właścicielce restauracji „Opałkowa Chata” w Bolesławcu -za przygotowanie pożegnalnego obiadu i pysznego, symbolicznego tortu bolesławiecko-włoskiego.
Panu Dariuszowi Krawcowi i firmie przewozowej Tomada Bus – za bezpieczne przewozy.
Dziękujemy naszym koleżankom i kolegom, którzy zaangażowali się w projekt, a w szczególności:
Pani Irminie Nowak i Kołu Teatralnemu za zabawną i skuteczna lekcję j. polskiego
Panu Leszkowi Idzikowskiemu za lekcję j. angielskiego
Pani Dorocie Startek i Sławkowi Gortychowi za warsztaty chemiczne.
Dziękujemy również Starostwu Powiatowemu i Urzędowi Miasta za przychylność i materiały promocyjne.

Panu Staroście Dariuszowi Kwaśniewskiemu – za spotkanie i ciepłe przyjęcie naszych gości.

Specjalne podziękowania dla Dawida Meiera za uwiecznienie wszystkiego na zdjęciach 🙂

Barbara Jusypenko i Katarzyna Żak wraz z uczniami zaangażowanymi w polsko-włoską wymianę