Teaching Assignment: praktyka w Hiszpanii.

Teaching Assignment: praktyka w Hiszpanii.

Jednym z najbardziej ekscytujących elementów projektu „Otwarci i kreatywni” było Teaching Assignment, czyli możliwość prowadzenia lekcji w szkole partnerskiej w Hiszpanii. Nasza anglistka, pani Katarzyna Cieślak-Ostrowska miała okazję nie tylko dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem, ale także uczyć się od hiszpańskich kolegów i koleżanek.

To niepowtarzalna okazja do wymiany kulturowej i edukacyjnej. Opowiedziała nam o swoim tygodniowym pobycie w szkole w Badajoz w Hiszpanii i pracy z hiszpańskimi uczniami.

Dwa kraje, trzy miasta w tydzień – wyjazd do szkoły partnerskiej w ramach projektu Erasmus+ dla nauczycieli

Podczas ferii zimowych 2024r. mogłam na chwilę uciec z mroźnej i wietrznej Polski do znacznie cieplejszych Hiszpanii i Portugalii. Moim zadaniem było odwiedzenie szkoły średniej w Badajoz w Hiszpanii i przeprowadzenie tam 10 lekcji języka angielskiego. Dyrekcja, nauczyciele i uczniowie bardzo ciepło mnie przyjęli i jeszcze przed przyjazdem otrzymałam dostęp do wszystkich podręczników i materiałów, z których w tej szkole korzystają, a także mój plan lekcji.

Szkoła IES Castelar jest większa od naszej, uczęszcza do niej ponad 1000 uczniów, ale oprócz ogólnego nauczania, są tam też oddziały zawodowe oraz dwuletni program Bachillerato przygotowujący do dalszej edukacji – studiów. System edukacji różni się od naszego- dzieci idą do szkoły w wieku 6 lat i spędzają w podstawówce 6 lat, więc trafiając do szkoły średniej mają zaledwie 12 lat. Po 4 latach w szkole średniej mogą zakończyć edukację w wieku 16 lat lub kontynuować w oddziale zawodowym (który tutaj wydaje się być na bardzo wysokim poziomie) lub przez dwa lata uczyć się w Bachillerato (nie należy tego mylić z maturą międzynarodową) i potem iść na studia. Podczas pobytu IES Castelar przeprowadziłam 3 lekcje w klasie pierwszej, 4 lekcje w klasie drugiej, 1 lekcję w klasie czwartej oraz 2 lekcje w klasie Bachillerato. Było to bardzo ciekawe doświadczenie i trochę zaskakujące, bo myślałam, że w klasie 1 i 2 poziom będzie niski, a w klasie Bachillerato spodziewałam się dobrego B2, a okazało się, że ta ostatnia była miksem różnych poziomów angielskiego i dla wielu materiał z podręcznika był zbyt trudny (nauczycielka wytłumaczyła mi, że młodzież przyszła do nich z różnych szkół po czteroletniej ogólnej edukacji i z bardzo różnymi poziomami). Klasy ogólne zaskoczyły mnie swoją otwartością, zaangażowaniem i chęcią do wspólnej pracy – ćwiczyliśmy więc wszystkie sprawności językowe, ale plotkowaliśmy też o piłce nożnej i badaliśmy wspólnie różnice kulturowe. Zaraz po moim wyjeździe dostałam od Leonor (mojej nauczycielki partnerki i cudownej osoby) bardzo miłą informację zwrotną (feedback) od hiszpańskich uczniów, który przywołał uśmiech na mojej twarzy i przypomniał mi, że jestem na właściwym miejscu 😉

Oprócz prowadzenia lekcji i rozmów z kadrą i uczniami, poszłam na kilka obserwacji. Zobaczyłam lekcje w oddziale zawodowym z pielęgniarstwa i analizy laboratoryjnej (byłam pod dużym wrażeniem wyposażenia szkoły i motywacji uczniów do nauki). Byłam też na lekcji biologii, prowadzonej częściowo po angielsku oraz na lekcji historii z elementami geografii i historii sztuki prowadzonej po angielsku. Nauczyciele, których obserwowałam mieli bardzo fajne relacje z uczniami i miło się patrzyło na ich współpracę.

Nie byłabym sobą gdybym trochę nie pozwiedzała i nie popróbowała lokalnej kuchni, więc oprócz atrakcji turystycznych w Badajoz, pojechałam też odwiedzić Méridę, zwaną hiszpańskim Rzymem, a z racji tego, że Badajoz dzieli z Portugalią kilka kilometrów, moją wyprawę zakończyłam weekendowym zwiedzaniem Lizbony 🙂

Wyjazd zaliczam do bardzo udanych!

Katarzyna Cieślak-Ostrowska

Komentarze

komentarzy

Podobne wpisy

Nasze Lekkoatletki najlepsze na Dolnym Śląsku!

Nasze Lekkoatletki najlepsze na Dolnym Śląsku!

23 kwietnia to szczególny dzień dla szkolnego sportu. Nasze dziewczęta wywalczyły złoto w Finale Szkolnej Ligii Lekkoatletycznej w Zgorzelcu. W zawodach brały udział reprezentacje składające się z minimum 8, a maksymalnie z 16 zawodników/zawodniczek, rocznik 2004 i młodsi. Zawodnicy mogli brać...

Matura 2024 – organizacja

Matura 2024 - organizacja

Uwaga Maturzyści! W pliku matura 2024 znajduje się harmonogram wraz z organizacją egzaminów pisemnych. Prosimy zwrócić uwagę szczególnie na 3 pierwsze dni i rozplanowanie sal. Litery A,B,C,D - oznaczają klasy Litera X - oznacza absolwentów Liczby oznaczają liczbę zdających (jeśli...

Dzień Francuski – czyli „Chapeaux bas”

Dzień Francuski - czyli "Chapeaux bas"

Czapki z głów dla organizatorów tegorocznego Dnia francuskiego, czyli dla naszego I Liceum Ogólnokształcącego im. Wł. Broniewskiego i Powiatowego Centrum Edukacji i Kształcenia Kadr w Bolesławcu. Przedstawicielki dwu zaprzyjaźnionych placówek oświatowych przygotowały z tej okazji w naszej szkole...