Co mogą zdziałać 2 stopnie Celsjusza ?

Co mogą zdziałać 2 stopnie Celsjusza ?

Przez pierwszy tydzień września uczniowie naszej szkoły mieli okazję zapoznać się z wystawą  2 stopnie więcej – i co z tego? Ochrona klimatu na poziomie lokalnym jako czynnik w walce z ubóstwemprezentującą niezwykle ważny i aktualny problem ochrony klimatu. Prezentacja stanowi część projektu „2 stopnie więcej – i co z tego?”, który koncentruje się na trzech głównych  tematach : dotyczących zmian klimatycznych, ich przyczyn i skutków oraz  przeciwdziałaniu im i ochronie klimatu. 

Dwujęzyczna (j.polski i angielski) wystawa obrazuje na kilkudziesięciu planszach skutki zmian klimatycznych oraz przedstawienie skutecznych działań zmierzających do ochrony klimatu,  jak i metod dostosowania się do tych zmian. I choć informacje te posługują się przykładem krajów południowoamerykańskich, to waga tego problemu i związane z nim zagrożenia są istotne dla nas wszystkich. Przekonują o tym inicjatorzy projektu, wśród nich Katharina Nordhorn z Centrum Latynoamerykańskiego [Lateinamerika-Zentrum e.V.]

Niewielki, wydawałoby się, wzrost temperatury na Ziemi o 0,8 stopnia w stosunku do epoki przedindustrialnej ma ogromne konsekwencje w postaci podniesienia się poziomu wód, topnienia pokrywy lodowej na biegunach oraz lodowców i zmianach klimatycznych na całym świecie. Globalny wzrost temperatury o ponad 2 stopnie spowodowałby gwałtowne i ekstremalne przemiany klimatu na Ziemi. W Ameryce Południowej można zaobserwować już pewne konsekwencje wzrostu globalnej temperatury, których przykładem jest topnienie największego lodowca w Peru lub zmiany klimatu obserwowane przez andyjskich rolników  – czytamy w materiałach z konferencji poświęconej temu projektowi.

Jakie należy poczynić działania, by temu zapobiec ?

– Za najważniejsze uważamy: ochronę niewielkich zasobów wodnych, na przykład w Limie w Peru oraz przygotowanie ludności do ekstremalnych zmian pogodowych, które mogą nastąpić. Istotną strategią jest również energooszczędność oraz inwestycja w energie odnawialne. Przykładem może być wykorzystanie energii geotermalnej w krajach andyjskich, gdzie obszar wulkaniczny nadaje się do tego doskonale. Prace w Chile postępują w szybkim tempie – przekonuje pani Katharina Nordhorn.

 

Bardzo ważna jest świadomość, że za zmiany klimatyczne odpowiadamy my sami

Trzecim filarem projektu jest zaangażowanie dla ochrony środowiska. Należy tu wspomnieć o tak zwanej sprawiedliwości klimatycznej – głownie Europa i Stany Zjednoczone – są głównymi winowajcami zmian klimatycznych. To na nasze konto można zapisać 80% dwutlenku węgla wydalonego do atmosfery w XX wieku. Naszym obowiązkiem jest wspieranie krajów rozwijających się, pokazanie możliwości rozwoju gospodarczego z równoczesną redukcją emisji gazów cieplarnianych, dla wspólnego dobra – zauważa pani Katharina Nordhorn.

Warto zaznaczyć, że prezentacji towarzyszy bogaty zbiór materiałów informacyjnych oraz edukacyjnych do wykorzystania przez uczniów i nauczycieli w trakcie lekcji. Wiele klas już z tego skorzystało. DSCF0048

 

Wystawa, która z naszego liceum powędruje do kolejnych szkół ponadgimnazjalnych powiatu, jest efektem współpracy Powiatu Bolesławieckiego z Powiatem Rhein-Sieg ( Niemcy). Partnerami są także organizacja pozarządowa Lateinamerika – Zentrum e.V. (Centrum Latynoamerykańskie) oraz miasto Bonn.

W Ameryce Południowej projekt realizowany jest przez : miasto La Paz w Boliwii, Projero Saúde e Alegria z Brazylii, Universidad de Talca w Chile, Creatio z Peru, APRODES z Peru, Ministerstwo Środowiska MINAM z Peru.

Przedsięwzięcie sfinansowane jest przez Unię Europejską, w ramach programu EuropeAid. 

więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie http://www.protect-the-climate.eu/pl/start.html

Komentarze

komentarzy

Podobne wpisy

Voice of the Youth – Siła Młodego Głosu w I LO!

Voice of the Youth – Siła Młodego Głosu w I LO!

28 kwietnia w auli I LO odbyło się niezwykłe wydarzenie — pierwsza konferencja „Voice of the Youth”, inspirowana formułą TED Talks. Hasłem przewodnim spotkania były „Challenges & Obstacles in Teen Life”, czyli wyzwania i przeszkody, z którymi mierzy się współczesna młodzież. W centrum tego...

O niuansach językowych i nie tylko – warsztaty z j. angielskiego

O niuansach językowych i nie tylko - warsztaty z j. angielskiego

Klasy 2a i 2c wzięły dzisiaj udział w warsztatach lingwistycznych prowadzonych przez profesora Uniwersytetu Wrocławskiego pana Michała Garcarza. Nasz gość, który sam określa się przyjacielem naszej szkoły, jest językoznawcą, profesorem, doktorem habilitowanym nauk humanistycznych, profesorem...

My dla Laury, Laura dla nas!

My dla Laury, Laura dla nas!

"(...)To wydarzenie było czymś więcej niż tylko koncertem. To był czuły dowód na to, że wokół są ludzie, którzy widzą, czują i chcą pomagać." - napisała i odczytała Laura, bohaterka naszego tegorocznego "Zielonego Koncertu", która wraz z Mamą przybyła na spotkanie w szkole. Spotkanie szczególne...